A közösségi média jelenléte és jelentősége a médiapiacon egyszerűen megkerülhetetlen. Lassan és biztosan veszi át a szerepet a klasszikus hirdetési formáktól, mint a TV, a rádió, a plakátok) és ha okosan és jól használjuk, akkor jóval költséghatékonyabb is az előbb említett hagyományos felületeknél. A fiatalabb generációkat legalábbis biztosan a közösségi média világában fogjuk tudni elérni, de az is elmondható, hogy már az idősebbek is gyakran pörgetik ezeket a felületeket. Az influenszerek itthon és külföldön is jól keresnek a közösségi médiában közzétett bejegyzésekkel, fizetett hirdetésekkel, szponzorációs anyagokkal. Azt megállapíthatjuk, hogy bármilyen méretű vállalkozás profitálhat a közösségi médiában való megjelenésből. Mire kell odafigyelni, ha külföldi célközönségünk is van, vagy éppen most készülünk külföldi piacra lépni? Miért fontos a közösségi média megjelenés egy vállalkozás számára és miért lényeges a megjelenések autentikus fordítása?
A közösségi média megjelenése és szerepe
Manapság nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy fontos a megjelenés a közösségi médiában. De mit is értünk közösségi média alatt? A közösségi média olyan interaktív technológiák összessége, amelyek virtuális közösségeken és hálózatokon keresztül terjednek. Információkat, ötleteket, érdeklődési köröket és egyéb kifejezési formákat, üzleti célú hirdetéseket hoznak létre, osztanak meg a virtuális térben. A fő és legismertebb közösségi média csatornák közé tartozik a Facebook, az Instagram, a Tiktok, a Twitter (leginkább Amerikában népszerű), a Youtube és a Snapchat, vagy éppen a legújabb Threads.
A legtöbb vállalkozás a profiljától, illetve a kommunikációs stratégiájától függően egy, vagy több közösségi média csatornát választ, így építi ki módszeresen a közösségi média jelenlétét. Ez természetesen attól függ, hogy milyen célcsoportoknak szeretnének üzeneteket eljuttatni. Mindenekelőtt azonban az a legfontosabb, hogy ad hoc közzététel és posztolás helyett egy hatékony közösségi média strartégiát alakítsunk ki. Ezzel biztosan elérjük a célközönségünket. Mindez alapos tartalomgyártásból, rendszeres posztolásból áll, tehát lényeges, hogy cégünk jelenléte folyamatos legyen.

Miért jó, ha közösségi médiát használunk?
Természetesen célközönség függvénye is, de azt biztosan állíthatjuk, hogy a klasszikus reklámok ideje lejárt, vagy legalábbis csak ezeket használni biztosan nem célravezető. A közösségi médiát használva jóval célzottabban érjük el a közönségünket, és mindezt költséghatékony módon tehetjük. Gyorsabb, pörgősebb kommunikációs csatornákról van szó, így fogyasztóinktól szinte azonnali visszajelzést kaphatunk, kommentek, vagy akár apróbb piackutatások formájában is. Pontosabb elérést biztosít, mint a hagyományos médiafelületek. Algoritmusainak köszönhetően jobban mérhető az is, hogy üzeneteink milyen hatékonysággal jutottak el az adott célcsoporthoz. Jól és meglepően effektív módon mérhetjük a fogyasztói igényeket, ötleteket, javaslatokat is.

Közösségi média bejegyzések, posztok fordítása
A külföldi célközönséggel is rendelkező cégek, vagy az éppen külföldre terjeszkedni kívánó vállalatok esetében nem csupán közösségi média jelenlétről beszélünk, hanem fordításról, külföldi megjelenésekről is. A külföldi piacokra külön stratégiát kell építeni, hiszen más-más a közösségi médiafelületet fogyasztó célközönség összetétele az egyes országokban. Érdemes ezt megelőzően alapos piackutatást végezni. Amennyiben ezzel megvagyunk, már kezdődhet is a szövegek, posztok fordítása, ami szintén komoly körültekintést igényel. Mivel kommunikációs és marketing tartalmú szövegek fordításáról van szó, ezért kiemelten fontos, hogy mindez precízen, autentikus módon valósuljon meg. Itt kiemelt szerep jut a szakképzett marketingfordításnak, hiszen az üzenetek eljuttatása, nem a szó szerinti fordításon múlik, inkább a tartalom kreatív megjelenítése a lényeg az adott idegen nyelven. Ehhez viszont alaposan ismerni kell a célközönséget és az ország kultúráját is.
Csakhogy egy példát említsünk, az Instagramon előszeretettel használt hashtag funkciója ugyan egyetemes, de ettől függetlenül a poszt szövege mellet azt is le kell fordítani. Azaz megkeresni az adott nyelven a leghatékonyabb elérést biztosító nyelvi változatot.

De mi is az a hashtag?
A hashtag két összetevője a kettőskereszt (#) és a szimbólum után következő szó vagy kifejezés. Vagyis a hashtag nem csak egy írásjel, hanem egy egész kifejezés, amely a közösségi média keresőjében található tartalmak megjelölésére szolgál. A hashtag leginkább a Twitteren és a már korábban említett Instagramon népszerű és egyben elterjedt címke, amelyet akár a vírusmarketing eszközként is használhatunk. A hashtag alkalmazásával sokkal gyorsabban terjednek bizonyos hírek, üzenetek, érdekességek, közösségi média által felkapott programok, események. E kis jel, szimbólum alkalmazása fontos online marketing eszköz, sőt még a keresőoptimalizálásban is segíthet. A hashtag-et akár apró dolognak is tekinthetjük, de tökéletes példája annak, hogy az ördög a részletekben rejlik. Egy rosszul használt, vagy félrefordított hashtag ugyanis simán tönkreteheti, félreviheti a kampányunkat.
Az adott kultúra alapos ismerete a siker alapja
Nos, így már jól látható, hogy minden apró részletre oda kell figyelni! Tehát minden közösségi médiában használatos emojit, jelképet, szimbólumot is jó, ha az adott ország kultúrájának, szokásainak megfelelően használunk. Sok kellemetlen meglepetéstől, visszajelzéstől kímélhetjük meg magunkat, ha kellően felkészülten állunk neki egy külföldi piac meghódításának!