Mi a különbség a chatbot és a ChatGPT között?

Az AI, vagyis a mesterséges intelligencia a köztudatban ma egyet jelent a ChatGPT-vel. Pedig a mesterséges intelligencia alapú megoldások között a chatbot és az intelligens chatbot, csak egy a sok közül. A chatbotok és a ChatGPT két különböző típusú gépi kommunikációs rendszer, amelyet széles körben alkalmaznak az online kommunikációs folyamatok során. Bár mindkettő lehetőséget teremt a felhasználók számára, hogy képesek legyenek kommunikálni a gépekkel, lényeges különbségek vannak a működési mechanizmusukban és a funkcionalitásukban. Ahhoz, hogy a mindennapjainkban jól tudjuk használni az AI-ban rejlő lehetőségeket, fontos tisztázni, hogy mire lehet és érdemes használni a chatbotok egyes típusait, illetve, hogy mi a különbség a chatbot és a ChatGPT között.

Kezdjük a chatbottal!

Mi a chatbot jelentése? A chatbot egy algoritmusokon alapuló automatizált rendszer, amely előre megadott kérdésekre küld előre megadott válaszokat, egy chat funkcióban. Tehát a chatbotok jellemzően meghatározott szabályokon vagy mintákon alapulnak, amelyeket fejlesztőik előzetesen definiáltak. A chatbotok hasznosak lehetnek egyszerű, rutinszerű feladatok elvégzésére. Mivel előre definiált válaszokat adnak, ezért az ilyen rendszerek gyakran megbízhatóak és gyorsak is, de csak adott kereteken belül.

Valószínűleg használtál már chatbotot úgy, hogy nem is tudtál róla!

Ha próbáltad már a bankok, webáruházak weboldalán az intelligens asszisztens vagy chat funkciót, akkor egy klasszikus chatbotos megoldással volt dolgod. Olyan, mint egy egyszerűsített ügyfélszolgálati menüsor, vagyis a gyakori kérdésekre ad választ. A bankok, biztosítók, közüzemi szolgáltatók weboldalán nem mindig egyszerű a tájékozódás, hiszen nem napi szinten használjuk a szolgáltatásaikat. A chatbotok segíthetnek abban, hogy a problémakört definiálva elvezessen arra a linkre, ahol bejelentheted a kárt, vagy a villanyóra állást, sőt néhány kérdés megválaszolásával a hitel előminősítésen is túl eshetünk.

Egy másik tipikus felhasználási terület a webáruházak chates ügyfélszolgálata. Kérdezhetsz a rendeléssel, fizetéssel vagy szállítással kapcsolatban, ami ugyan lehet, hogy szerepel a GYIK-ben vagy az ÁSZF-ben, de hát kinek lenne kedve azt végig böngészni? A chat funkción keresztül sokkal gyorsabb a kérdés-válasz információszerzés lehetősége.

Intelligens chatbotok és a ChatGPT

A chatbotok egy továbbfejlesztett, intelligens változata például a ChatGPT, amely az emberi nyelvi modellekben rejlő, mély tanuláson alapul. Tehát ez esetben nem előre programozott kérdés-válaszokat ad, hanem értelmezi a kérdést, és arra igyekszik egy hatalmas adatbázis és a tanulóadatok alapján választ adni. A ChatGPT hatalmas mennyiségű adatot használ és a neurális hálózatok erejét alkalmazza a szöveg generálásához. Ezáltal rugalmas és változatos válaszokat ad kérdéseinkre, már-már az emberi kommunikáció érzetét keltve.

A ChatGPT egyik előnye a kontextus érzékenység, illetve, hogy képes komplex kérdések és kérések megértésére is. Ez a rendszer képes az előző szövegrészletek elemzésére és figyelembevételére, hogy összefüggő és összetett válaszokat generáljon. A ChatGPT dinamikusan alkalmazkodik a beszélgetés folyamatához, így egyre pontosabb válaszokat képes adni az idő múlásával.

A „sima” chatbotok és a ChatGPT-k közötti egyik fő különbség tehát a válaszok komplexitása és az adaptálás mértéke. A chatbotok egyszerűbb és előre meghatározott válaszokat adnak, míg a ChatGPT képes mélyebb megértésre és árnyaltabb válaszokra.

Mire használhatod a ChatGPT-t?

Kérdések megválaszolása, információkeresés: A ChatGPT nagy mennyiségű ismerettel rendelkezik a legváltozatosabb témákban. Az általa használt, úgynevezett tanítóadatok, több terabyte méretűek, és tartalmazzák például az interneten található szöveges tartalmakat: weboldalak, cikkek, könyvek, fórumok, blogok, stb.. Ennek eredményeként a ChatGPT átfogó ismeretekkel rendelkezik számos témában. Azt azonban fontos szem előtt tartani, hogy az adathalmazban található információk nagy része a 2021 előtti időszakból származik. Ezért lényeges, hogy mindig fenntartásokkal kezeljük az általa adott válaszokat. Ez nem egy folyamatosan frissülő adatbázis –mint a Google-, nem rendelkezik a legfrissebb hírekkel vagy specifikus, az adott pillanatban zajló eseményekről információval.

Kreatív inspiráció és szövegírás: Ha új ötletekre vagy kreatív megoldásokra van szükséged, a ChatGPT segíthet inspirálódni. Kérhetsz tematika javaslatot, brief leírást, gyakori problémafelvetéseket egy adott témában. Készülhet így inspiráló szövegvázlat, sales script, de akár teljes cikkeket, weboldal szövegeket is meg lehet íratni vele. A kulcsa a feladat pontos meghatározásában rejlik.

Nyelvtanulás: Az intelligens chatbotok segíthetnek a nyelvtanulásban és a fordítási kérdésekben is. Kérdezhetsz a nyelvtani szabályokról, a helyesírásról vagy adott nyelvi kifejezésekről. Alkalmazhatod intelligens szótárként, amikor nem csak a szó jelentését kapod meg, hanem azt kontextusba helyezve. Ilyet biztosan láttál már fejlettebb online szótárak esetében is, amikor több példamondatot is hoz a szó használatára.

Néhány chatbot képes lehet automatikusan fordítani. Azonban a gépi fordításnak megvannak a korlátai; pontossága változhat a nyelvek és a kontextusok szerint.

A chatbot és a ChatGPT korlátai

A gépi kommunikáció még mindig egy folyamatosan fejlődő terület. Akár intelligens, akár előre programozott, minden chatbotnak megvannak a maga határai. Lehet az az adatbázis mérete, a funkcionalitás vagy akár a képességek terén. Fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel a korlátokkal, hogy ne várjunk olyan válaszokat vagy segítséget a chatbottól, amit nem képes nyújtani.

A chatbotok, így a ChatGPT is, az adatokból tanulnak, ezért nem mindig rendelkeznek valós idejű, naprakész információval. Előfordulhat, hogy téves vagy elavult információt nyújtanak, különösen, ha azokat nem frissítik vagy nem rendelkeznek a legújabb ismeretekkel.

Mivel gépi alapú rendszerek, így nincsenek birtokában az emberi kreativitásnak vagy a humán megértésnek. Ezek a rendszerek gyakran kötöttek a megtanult mintákhoz és sablonokhoz, így nem tudnak új vagy egyedi megoldásokat, reakciókat generálni.

Kényes vagy érzékeny témáknál a chatbotok nem mindig képesek megfelelően reagálni vagy kezelni a felhasználók érzéseit, ezért az ilyen jellegű témák megválaszolása, többnyire emberi beavatkozást igényel. Éppen ezért érdemes tudatosan használni a technológiák által kínált lehetőségeket. Cégünk profi utószerkesztést végez a chatbotok által megírt szövegeken is, hogy a végső szöveg valóban tökéletes legyen. Amennyiben ilyen jellegű segítségre lenne szüksége, forduljon hozzánk bizalommal.

Our Blog

Categories